Mirtha Legrand tarafından seçilen Iara tasarımcıları: “Her şeyi zaten yaptık”

celikci

New member
Mario Vidal ve Edgardo Coton Iara markasının tasarımcılarıdır. Haute couture dünyasında 43 yılı aşkın süredir. Kemerlerinin altında birçok Makas bulunan – Arjantin Moda Odası tarafından verilen ilk “Altın Makas”, “En İyi Koleksiyon için Gümüş Makas” ve “Yaşam Boyu Başarı” ödülünü hak eden Iara, Mirtha Legrand olarak vaftiz edildikleri için ( simgesel müşterilerinden biri) 1989 yılında Peña Caddesi'nde kendi evini açarak ilgili bir adım attı. Bu alanda gelinlik ve parti elbiseleriyle haute couture yapmaya devam ettiler.


Su üzerinde buluşma


Galería del Sol'da, Harrod's mağazasının önünde başladılar. Neden onlara Iara deniyor? İsmin sevimli, kısa ve ilginç bir anlam taşıdığını düşünüyorlardı: Iara veya Uiara Portekizce'den gelir ve Suyun Annesi veya Deniz Kızı anlamına gelir.Brezilya folkloruna göre.


Bir butik açma hayalleri vardı ve kendilerini Buenos Aires ile Montevideo arasında seyreden yarış vapurunda bulan yirmili yaşlarında iki kişiydiler.


45 yıl önce bir araya geldik. Olmedo ve Porcel'in bir filmini çekmek için seyahat ediyordum ve konser o teknedeydi – diyor Mario. Edgardo bir yolcuydu ve modern bir dansçıydı. Montevideo'nun Colón tiyatrosu Solís tiyatrosunda sahne aldı. Telefonları geçtik ve Buenos Aires'e döndüğümüzde birbirimizle konuştuk. Ve işte buradayız. O zamandan beri birlikteyiz.”


Mario ve Edgardo'nun hikayesi bir aşk ve ortak çalışma hikayesidir. “Bu çok güçlü bir şey. İşler biraz karışıyor, eve gidiyoruz -Edgardo ekliyor- ve iş meseleleri hakkında tartışıyoruz. Ancak iş tartışmalarından daha güçlü şeyler var.”


Geçit töreni. Sonbahar-Kış 2024 koleksiyonlarını Palermo Hipodromu'nda sergilediler. Fotoğraf: Arjantin Moda Haftası / Koifman PR'ın izniyle

Desteklenen roller


Mario, çocukluğundan beri, anaokulundan beri dikiş diken bir sanatçıdır. “Büyükannem bana düğmeler, iğne ve iplik verdi, ben de bunları evin perdelerine diktim. Teyzem evlendiğinde ve başımı patlatan o elbiseyi (güzel bir kadının ve çarpıcı bir kıyafetin olduğu bir fotoğraf gösteriliyor) giydiğimde 6 yaşındaydım. Bunu San Justo'lu bir terzi yaptı ve çok büyüktü. Öğrenim tecrübe, deneme yanılma yoluyla oldu; her zaman kendi kendini yetiştirmiş gibi. Fark ettiğimde koleksiyonlar ve defileler yapıyor VE Mirtha Legrand'ı giydiriyordum! 1981 yılında bize ilk Makas'ı verdiler ve bu bize neleri başardığımızın farkına varmamızı sağladı. Ancak 1989'da, bir başlangıç dönüm noktası olarak, istediğimiz moda evini yarattığımızda, içinde bulunduğumuz bu moda eviydi.”


Edgardo, modern dansla uğraştıktan sonra uzun süre Yunan dansı öğretmeni olduğunu söylüyor. “Mario ile tanıştığımda bana modayı önerdi ve ben de bu fikre bayıldım. Sanata başka bir formatla devam etmekti. O görülen her şeyi yapıyor, ben de görülmeyen her şeyi yapıyorum. İnsanlarla ilgileniyorum, aynı zamanda imaj danışmanlığı da yapıyorum ve şirketi yönetim, satın alma, ithalat, satış, ıslık ve flüt konularında yönetiyorum… aynı zamanda tasarım da yapıyorum.”


Modadaki değişiklikler hakkında


Zamanla Iara'nın gelinliklerinde neler değişti ve neler kaldı? Edgardo, “Geriye kalan şey tarzdır, çünkü bizim kendi tarzımız var” diye yanıtlıyor. Onun için bizi arıyorlar. Gelin sektörü değişse de Iara'nın izini sürdürmeye devam ediyoruz. Etkisi yüksek, her kadının çocukluğundan beri hayalini kurduğu elbisedir. Geniş, asil, durgun, şehvetli ve siren benzeri. Ona önem verin ama gelinin kimliğini korumasına izin verin. Gelinin gelin gibi giyinmemesi. Ayakkabıdan tesettüre kadar her şeyi teklif etmeye özen gösteriyoruz.”


Ne istediğini bilen ve tamamen aynı fikirde olmayan bir kız arkadaşla nasıl etkileşime girersiniz? Mario ve Edgardo birbirlerine bakıp gülümsüyorlar. “Onlara doğrudan söylüyoruz!” diye yanıt veriyorlar. Farklı tekliflerin olduğu bir rafları var ve her zaman deneyecek ve görecek bir şeyler olacak. Bu kafanızı açar. Ama müzakere etmediğimiz şey mührümüzdür. Müşterinin istediğini beğenmediğimiz için elbise yapmayı bıraktık. “Bir elbise müşteri için güzel olmalı ama önce bizim için.”


Tamamı siyah renkte, tüllü, transparan ve dantelli elbiseler.  Fotoğraf: Arjantin Moda Haftası / Koifman PR'ın izniyle
Tamamı siyah renkte, tüllü, transparan ve dantelli elbiseler. Fotoğraf: Arjantin Moda Haftası / Koifman PR'ın izniyle

Bir elbise yapma süreci


Verilen Benzersiz parçalardır -haute couture yaparlar- Gelen müşteriyi, kutudaki elbiseyle birlikte ayrıldığı ana kadar birbirine bağlayan yol nedir? “Birkaç saat ilk görüşmemiz var, yapacağımız elbiseyi konuşuyoruz, ölçülerini alıyoruz. Bu görüşmeden sonra gelin bir sonraki test tarihiyle birlikte ayrılır. O zamana kadar elbisenin bir tuvaleti zaten olacak. Test edilmiştir ve burada değişiklikler olabilir veya oluşmayabilir. Bunlar elbisenin anatomik olmasını sağlayacak kalıplama ayarlamalarıdır. Her şey yolundaysa, diyor Edgardo, elbiseyi kestim ve şu andan itibaren dört prova daha var. Düğünden on ya da on beş gün önce elbisesini bitiriyor.”


Iara'nın istikrarlı bir yardımcı kadrosu var. Edgardo, “Ama elbiseyi ben başkalarına devretmedim” diyor; Asistanlarımla yapıyorum. Esnaflarda sorun var. Harika, uzman insanlar pandemiyle çalışmayı bıraktı. Genç kadın tasarımcı olmak istiyor ama dikecek, nakış yapacak kimse yok. Bu nedenle kendi ekibinize sahip olmak önemlidir. Gerçi pandemi döneminde elbiseleri ilk dikişinden son dikişine kadar kendim diktim.. Yapabilirim, bunu yapma yeteneğim var; Her adımı yapabilirim.”


Yaratıcılık


İlhamı nereden alıyorsunuz? Tasarımın ilhamı dünyayı görmekten gelir. “Sürekli yeni fikirler ortaya çıkıyor, ancak her zaman zaten yapmış olduğumuz bir şey olacak. O kadar zaman geçti ki, zaten her şeyi yaptık!” diyor ikisi de memnun bir şekilde gülerek. Tanımlanmış bir stile sahip olarak o eksen etrafında yeniden yaratırlar. “Çiziyoruz, tasarımı çözüyoruz, bazen mankenin üzerindeki kumaşla çalışıyoruz, sonra rektifiye ediliyor. “Bizim sürekli ilham kaynağımız kadınlardır” diyor Mario, “modaya uygun giyinmek isteyen ve fark edilmeden kalmak istemeyen bir kadın. İthal kumaş kullanıyoruz, milli tekstil sanayimiz yok. Abiyeler için, işlemeli kumaşlar, bazılarını elle işlediğimiz… İşlemeli kumaşlar da alıyoruz ama müdahale ediyoruz. Bu şekilde benzersiz bir şey başardık. Biz müslinleri, şifonları, doğal ipekleri seviyoruz…”


Peki fiyatlar? Elbiselerin hem gelinlik hem de parti elbiseleri haute couture olduğu konusunda hemfikir olalım. Iara rakam vermek istemiyor ama şunu söylüyorlar Ekonomik kriz zamanlarında onları her zaman kurtaran şey, fiyatlar konusunda yanılgıya düşmemekti.


Tamamen siyah bir teklif.  Fotoğraf: Arjantin Moda Haftası / Koifman PR'ın izniyle
Tamamen siyah bir teklif. Fotoğraf: Arjantin Moda Haftası / Koifman PR'ın izniyle

Haute couture ve sürdürülebilirlik


Avrupa'da bu, artık kullan-at kültürünü mantıklı görmeyen aynı müşteriler tarafından yönlendiriliyor. Sürdürülebilir haute couture yapmayı mümkün görüyor musunuz? “Bazen yapabilirsin. Bazı müşterilerimizin bize getirdiği elbiseler var ve biz onları tersine çeviriyoruz. Cinsiyeti geri alıp yeniden kullananlarımız da var” diyorlar.


Şüphesiz ki farkına varan ve bir kez giyilmek üzere bir elbise satın almayanlar müşteriler oluyor. Kraliyet – İspanya'nın Letizia'sı ve Hollanda'nın Maxima'sı – bunun anlamlı kanıtını veriyor. Eğer konu sıfır atık felsefesinin uygulanması, yani kesildiğinde kalan kumaşın çok büyük olmaması ise Iara şöyle diyor: “Bu detaya dikkat ediyoruz. Kalıplarla çalışabildiğimizde, kumaşın ipliğine veya örtüsüne dikkat ederek bunu yapıyoruz.”


Mirtha Legrand, bir efsane


97 yaşına yeni girdi ve Iaras, programında ve davet edildikleri partide giydiği elbiseleri dikti. “On yıldır televizyondan uzaktı; 1990 yılında kocası Daniel Tinayre'nin dekorlarıyla ATC'ye döndüğünde, programı Mirta para todos'ta bir defile yapmayı hayal ettik. Telefon çaldı ve arayan Héctor Vidal Rivas'tı (gardırobundan sorumluydu) bayanın bizi programında bir defile yapmaya davet ettiğini söyledi. İnanamadık! Ellerimizle gökyüzüne dokunuyoruz. Başladığımızdan beri bizi görüyordu. O bizim bir numaralı müşterimiz ve peri vaftiz annemiz. Susana'nın programına da gittik. Bize büyük bir ivme kazandırdılar. Grecia Colmenares, Araceli González veya Luisa Kuliok gibi o zamanın pembe dizilerinin pek çok baş karakterini giydirdik” diyor Mario. Tasarımcılar olarak Valentino, Lagerfeld ve Chanel'e hayranlar.


Mario Vidal ve Edgardo Coton, Arjantin Moda Haftası'nın son baskısındaki defilesinde.  Fotoğraf: Arjantin Moda Haftası / Koifman PR'ın izniyle
Mario Vidal ve Edgardo Coton, Arjantin Moda Haftası'nın son baskısındaki defilesinde. Fotoğraf: Arjantin Moda Haftası / Koifman PR'ın izniyle

İyi ve kötü tat


Nesnel olarak varlar mı? “Evet. Bunun parayla ya da markayla hiçbir ilgisi yok. Sizi yakışmayan şeyleri giymeye sevk eden yanlış bir estetik kriterdir. Serbest stil, güzel görüneni giymek yerine istediğini giymek yanlıştır. İyi ya da kötü zevk, giysiyi tasarlayan kişiye aittir. İşçilik, seçilen renk veya kusursuz dikiş, işte bu iyi bir tattır. Kötü yapılmış bir yüzük kötü bir tattır” diye ekliyorlar.


Edgardo ve Mario geçit töreni için siyah elbiseler hazırladılar. Arjantin Moda Haftası, Palermo Hipodromu'ndave Córdoba'da yapılacak sunumları. Ve yeni müşterileri için yaratmaya devam ediyorlar çünkü insanlar evlenmeye ve kutlamaya devam ediyor. Harika haber.


Ayrıca bakınız

Roberto Piazza: “Hayatı normal bir insan gibi yaşıyorum, buna inanmıyorum”

Roberto Meydanı: Hayatta normal bir insan gibi yaşıyorum, buna inanmıyorum


Ayrıca bakınız

Kış 2024 Sezonu: İlham almak için BAFWeek'in en iyileri

Kış 2024 Sezonu: İlham almak için BAFWeek'in en iyileri